BHP przy transporcie drewna okrągłego

Codziennie na polskich drogach poruszają się dziesiątki ciężarówek z drewnem okrągłym transportowanym z lasów, do tartaku. Praca kierowcy takiego samochodu wiąże się nieco z innymi zagrożeniami, niż praca innego kierowcy tira. Wynika to stąd, że kierowca ciężarówki z drewnem okrągłym musi również swoją ciężarówkę osobiście załadować i rozładować później w tartaku. Zatem oprócz zwykłych zagrożeń kierowcy ciężarówki – w postaci zagrożeń wynikających z ruchu drogowego, z poruszania się po różnych zakładach, dochodzą również zagrożenia związane z transportem pionowym drewna, na przykład z placu składowego, na naczepę, lub w drugim kierunku.

Taki transport pionowy odbywa się z użyciem podnośnika chwytakowego, popularnie zwanego HDS. Zwyczajowo HDS mają siedzisko na wysokości, wyposażone są co prawda w pasy bezpieczeństwa, lecz bardzo rzadko kierowcy ich używają. I tu widzimy pierwsze zagrożenie – upadek z wysokości.

Kolejnym zagrożeniem jest utrata kontroli nad transportowaną belką drewna okrągłego, oraz na przykład uderzenie nią w kierowcę – operatora HDS.

Kolejnym zagrożeniem jest zmiażdżenie, na przykład stopy, przykładowo w przypadku kiedy drewno spadnie z naczepy i zacznie się toczyć.

Jeszcze innym zagrożeniem związanym z obsługą samego hds-a, może być uderzenie przez oleje hydrauliczne – wtedy kiedy kierowca HDS nie kontroluje węży hydraulicznych podnośnika, są one w złym stanie i najzwyczajniej eksplodują pod dużym ciśnieniem.

Biorąc to wszystko pod uwagę kierowca takiego tira powinien bezwzględnie być wyposażony w obuwie robocze ze wzmocnionym nosem, kask, jaskrawą kamizelkę (żeby zwiększyć jego widoczność w zakładach odbierających drewno okrągłe), okulary ochronne, oraz rękawice robocze. Z pozostałych wymogów, operator HDS powinien mieć stosowne uprawnienia do obsługi urządzeń transportu bliskiego. Dodatkowo z zakresu BHP taki operator powinien przechodzić szkolenie BHP co roku, gdyż praca którą wykonuje może być zaklasyfikowana do prac szczególnie niebezpiecznych.